Niezwykła lektura o sumieniu

Książka, która skłania do refleksji

Napisana przez Fiodora Dostojewskiego “Zbrodnia i kara” jest niezwykłą opowieścią o istnieniu zła. Uniwersalne przesłanie przekazane w skomplikowanej, bardzo realistycznej formie czyni tę książkę prawdziwym arcydziełem. Od lat znajduje się ona w kanonie lektur szkolnych i naprawdę warto przeczytać całość, a nie ograniczać się jedynie do streszczenia. Jej czytanie wywoła u odbiorcy wiele sprzecznych myśli. Zarówno współczucie, jak i nienawiść do głównego bohatera. W książce znaleźć możemy bowiem bardzo ciekawy obraz ludzkiej psychiki.

Czy można usprawiedliwić zbrodnię?

Książka Dostojewskiego zaprasza nas do rozważań o istnieniu obiektywnej moralności. Główny bohater student Raskolnikow cierpi z powodu biedy. Staje się coraz bardziej zrozpaczony, kiedy dowiaduje się, że dla pieniędzy jego siostra musi poślubić naprawdę okropnego człowieka. Na ulicach miasta spotyka równie biednych ludzi. Zmartwienie brakiem pieniędzy towarzyszy mu codziennie. W końcu zaczyna rozmyślać nad zabójstwem lichwiarki Alony Iwanowej. W zamian za pieniądze zabiera ona wartościowe przedmioty wielu mieszkańcom miasta. Student dochodzi do wniosku, że jej życie szkodzi innym i lepiej dla wszystkich byłoby, gdyby nie żyła. Zaczyna tłumaczyć sobie, że zamordowanie jej nie byłoby złe, bo przysłużyłoby się ludzkości. W końcu decyduje się na jej zabicie. Od tego momentu możemy obserwować wyrzuty sumienia budzące się w bohaterze.

Powieść o psychice

Mimo tematu przestępstwa oraz śledztwa, “Zbrodnia i kara” nie jest kryminałem. Jest opowieścią o psychice człowieka, który przeżywa wewnętrzną walkę ze samym sobą. Najpierw przypisuje sobie prawo do odebrania życia lichwiarce, później przemienia się. Odkrywa istnienie obiektywnej moralności. Zabójstwo zawsze jest złe. Wykonana przez Raskolnikowa zbrodnia budzi w nim ogromne wyrzuty sumienia. Nie może normalnie funkcjonować bez poniesienia odpowiednich konsekwencji. Wewnętrznie czuje, że zrobił coś złego i nic nie może tego usprawiedliwić.